ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΕΡΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΕΩΣ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Φωτογραφίες

ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΕΡΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΕΩΣ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΕΡΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΕΩΣ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΕΡΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΕΩΣ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΕΡΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΕΩΣ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Άλλα Έργα

ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΕΡΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΕΩΣ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Η πεζοδρόμηση του τμήματος της οδού Ερμού από την Πλατεία Αγίων Ασωμάτων έως την οδό Πειραιώς, σε συνδυασμό με τους πεζοδρόμους Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου, ολοκληρώνει τον Μεγάλο Περίπατο που διατρέχει τους έξι αρχαιολογικούς χώρους του κέντρου της Αθήνας, από την Πύλη του Αδριανού έως το Γκάζι.

Η οδός Ερμού ήταν από τους πρώτους δρόμους που σχεδιάστηκαν στη σύγχρονη πόλη της Αθήνας και ένας από τους βασικούς άξονες του πρώτου πολεοδομικού σχεδίου της Αθήνας που συνέταξαν οι αρχιτέκτονες Κλεάνθης και Σάουμπερτ το 1833. Σε αντίθεση με το τμήμα της οδού Ερμού (από το Σύνταγμα μέχρι την οδό Αιόλου) στο οποίο μέχρι και σήμερα συγκεντρώνεται το λιανικό εμπόριο, οι δημόσιες υπηρεσίες και μια σειρά χρήσεων αναψυχής (caf?s, ξενοδοχεία κλπ.) και ήταν πεζοδρομημένο ήδη από το 1996, το τμήμα της οδού από την Πλατεία Αγίων Ασωμάτων έως την οδό Πειραιώς συνέδεσε την τύχη του με τις βιομηχανικές χρήσεις της οδού Πειραιώς τον 19ο και 20ο αιώνα, με το χονδρεμπόριο, με τη λειτουργία του εμπορικού σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς και με την εξυπηρέτηση των δύο αξόνων υπερτοπικής κυκλοφορίας της Πειραιώς και της Ιεράς Οδού. Λίγο πριν ξεκινήσουν τα έργα της πεζοδρόμησης το τμήμα αυτό της οδού Ερμού παρουσίαζε εικόνα υποβάθμισης και εγκατάλειψης. Η κακή κατάσταση των πεζοδρομίων, τα σταθμευμένα οχήματα και η ρύπανση απέτρεπαν την πεζή κυκλοφορία και δεν επέτρεπαν στους έστω και λίγους πεζούς περαστικούς και στους πολύ περισσότερους εποχούμενους να αντιληφθούν ότι κατά μήκος σχεδόν όλης της οδού Ερμού, μετά την Πλατεία Ασωμάτων, εκτείνεται ο αρχαιολογικός χώρος του Κεραμεικού.

Η ανάπλαση της οδού Ερμού έχει στόχο την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού, τη σύνδεσή του με τους υπόλοιπους αρχαιολογικούς χώρους του κέντρου της Αθήνας και τη δυναμική ένταξή του στη σύγχρονη ζωή της πόλης. Το αποτέλεσμα της παρέμβασης ήταν η δημιουργία οπτικής επαφής και λειτουργικών συνδέσεων ανάμεσα στον Κεραμεικό και τη σύγχρονη πόλη, με τις αρχαιότητες να γίνονται πλέον άμεσα ορατές στους περαστικούς. Ο πεζόδρομος λειτουργεί ως πόλος έλξης για τους επισκέπτες που ανακαλύπτουν ξανά την περιοχή κάνοντας έναν ευχάριστο περίπατο. Νέες μικρές πλατείες και σημεία στάσης (μικρά καθιστικά, ένας λόφος με θέα στην Ακρόπολη, τον Λυκαβηττό, τον αρχαιολογικό χώρο κ.α.) αποτελούν ευχάριστες εκπλήξεις και αξιοποιήθηκαν ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Οι επιμέρους παρεμβάσεις του έργου της πεζοδρόμησης περιλαμβάνουν:

  • Πεζοδρόμηση της οδού Ερμού στο τμήμα από την οδό Αγίων Ασωμάτων μέχρι την οδό Πειραιώς. Για την πεζοδρόμηση χρησιμοποιήθηκαν φυσικά υλικά: κυβόλιθοι γρανίτη, πατημένο χώμα και μάρμαρο. Κατά μήκος της πεζοδρομημένης οδού διαμορφώθηκαν χώροι πρασίνου με γκαζόν, θάμνους και δέντρα.
  • Διαμόρφωση ενός εξώστη στάσης και θέασης του αρχαιολογικού τοπίου στην απόληξη της οδού Ερμού κάτω από οδό Αγίων Ασωμάτων. Πρόκειται για μια πλατεία πολυγωνικού σχήματος στον άξονα της Ερμού, με ωραία θέα τόσο προς την άνοδο όσο και την κάθοδο της Ερμού, το Θησείο και την Ακρόπολη. Είναι στρωμένη με μάρμαρο και τα στηθαία της έχουν επενδυθεί με εμφανή λιθοδομή.
  • Διαμόρφωση του χώρου γύρω από το Βυζαντινό εκκλησάκι των Αγίων Ασωμάτων. Ενοποιήθηκε και πεζοδρομήθηκε όλος ο χώρος γύρω από το εκκλησάκι με τον εξώστη στάσης και θέασης στην συμβολή Ερμού και Ασωμάτων. Η πλακόστρωση γύρω από το εκκλησάκι συμπληρώθηκε με πλάκες παρόμοιες με τις υπάρχουσες.
  • Δημιουργία πλατείας απέναντι από την είσοδο του Μουσείου του Κεραμεικού και πλατείας στο χώρο κατάργησης της γραμμής εξυπηρέτησης του εργοταξίου ΗΣΑΠ. Και οι δύο πλατείες είναι στρωμένες με μάρμαρο και δημιουργούν ένα μεγάλο ενιαίο χώρο που διευρύνει την πεζοδρομημένη οδό.
  • Διαμόρφωση του λοφίσκου στο χώρο των ΗΣΑΠ σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου, με καθιστικά. Είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία στάσης στον πεζόδρομο καθώς προσφέρει ωραία θέα σε μεγάλη έκταση του ιστορικού κέντρου της πόλης και στους γύρω αρχαιολογικούς χώρους.
  • Κατασκευή τοπικά νέας περίφραξης των ΗΣΑΠ ή ανακαίνιση των όψεων της υπάρχουσας περίφραξης από λιθοδομή.
  • Κατάργηση της ράμπας σύνδεσης των οδών Ερμού και Επταχάλκου και κατασκευή πεζογέφυρας με ράμπα ανόδου/καθόδου πεζών και σκάλα.
  • Δημιουργία πλατώματος στη συμβολή των οδών Ερμού και Πειραιώς.

Η πεζοδρόμηση της οδού Ερμού στο τμήμα από την Πλατεία Αγ. Ασωμάτων έως την οδό Πειραιώς προβλεπόταν στη μελέτη «Συνολική ανάδειξη αρχαιολογικού χώρου Κεραμεικού» που ανέθεσε το ΥΠΠΟ το 1997 στην ομάδα μελετητών Σύνθεση Έρευνα ΕΠΕ Γ. Αλμπάνης - Ν. Φιντικάκης / Μ. Αρβανιτίδου - Σ. Μεσσαρέ Ο.Ε. / Κ. Φινές - Μ. Φινέ / Α. Ηλιοπούλου / Σ. Συγγρός - Χρ. Ορφανόγιαννης - PROTON Μελετητική ΕΠΕ / Γκόφας - Παγώνης - Χρονέας - Κινάτος. Η μελέτη μεταβιβάστηκε τον Ιούλιο 1998 ? στο στάδιο στο οποίο βρισκόταν τότε ? στην ΕΑΧΑ ΑΕ, στα πλαίσια του Προγράμματος Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας.

Οι εργασίες κατασκευής του πεζοδρόμου της Ερμού στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Αγίων Ασωμάτων και οδού Πειραιώς ξεκίνησαν το 2003 και ολοκληρώθηκαν το 2004, στο πλαίσιο των εγκρίσεων και των κατευθύνσεων του ΚΑΣ και του ΥΠΠΟ. Το συγκεκριμένο τμήμα της οδού είναι χαρακτηρισμένο ως πεζόδρομος με το ΦΕΚ 471/Δ΄ 19-5-2003.